Leczenie kanałowe

Profilaktyka stomatologiczna, RTG zębów, wizyty kontrolne

Leczenie kanałowe zęba możliwe w jeden dzień

Usuwać czy ratować? Leczenie kanałowe wykonasz w gabinecie Stomatologia Stapowicz w Gliwicach

Leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe, zwane też leczeniem endodontycznym, dla wielu pacjentów jest już jedynym sposobem, aby uratować chorego zęba. Jest ono konieczne, gdy dochodzi do nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba – bogato unaczynionej i unerwionej tkanki, która wypełnia komorę zęba i jego kanały. Zmieniona chorobowo miazga musi zostać całkowicie usunięta zarówno z komory, jak i kanałów zęba. W trakcie zabiegu wnętrze zęba jest wielokrotnie i bardzo dokładnie dezynfekowane, następnie kanały wypełnia się odpowiednimi materiałami, które je uszczelniają i zapobiegają rozwojowi bakterii. Przy niewielkich uszkodzeniach zęba można go odbudować przy użyciu materiałów kompozytowych i wkładów koronowo-korzeniowych. Duże ubytki wymagają już odbudowy protetycznej. Leczenie kanałowe wykonasz w naszym gabinecie Stomatologia Stapowicz.

Przebieg leczenia kanałowego krok po kroku

Przed rozpoczęciem leczenia dentysta musi mieć wgląd w kształt i długość zęba, a także rozległość stanu zapalnego. W tym celu wykonuje się zdjęcie rentgenowskie. Pozwala to również na dobranie odpowiedniego znieczulenia dla pacjenta.
Gdy pacjent jest już znieczulony, dentysta może przystąpić do leczenia. Korzystamy z mikroskopu endodontycznego i lup zabiegowych które znacznie zwiększają szanse na powodzenie leczenia. Dzięki nim potrafię dostrzec wszystkie ujścia kanałów, co pozwala na ich dokładne udrożnienie i wypełnienie.
Najpierw przy pomocy narzędzi usuwam wszelkie zmiany próchniczne, by dostać się do komory i kanałów korzeniowych zęba. Następnie usuwa miazgę (martwą lub żywą) i dokładnie oczyszcza wnętrze zęba. W trakcie opracowywania kanały są wielokrotnie płukane preparatem dezynfekującym. Poszerzone, osuszone i zdezynfekowane kanały są uszczelniane i wypełniane, aby uniemożliwić bakteriom przedostanie się do tkanek okołowierzchołkowych. W trakcie wypełniania kanałów dentysta korzysta z endometru – urządzenia, które sprawdza długość roboczą zęba. Po wypełnieniu kanałów dentysta jeszcze raz przy pomocy zdjęcia RTG sprawdza, czy kanały zostały prawidłowo wypełnione.
Po zamknięciu kanałów dentysta  przystępuje do odbudowy korony zębowej.

Leczenie kanałowe – możliwe podczas jednej wizyty

Nowoczesne metody leczenia kanałowego są tak zaawansowane, że całe leczenie może się odbyć już podczas jednej wizyty. Długość takiej wizyty uzależniona jest od stanu zęba, a także liczby kanałów zębowych.
Ceny uzależnione są od liczby kanałów zębowych.

Wskazania do leczenie kanałowego zęba

Istnieje kilka wskazań do przeprowadzenia leczenia kanałowego. U większości pacjentów najczęstszą przyczyną jest nieodwracalne i bardzo zaawansowane zapalenie miazgi zęba. Zazwyczaj jest ono powikłaniem nieleczonej lub głębokiej próchnicy i bakterii znajdujących się ubytku. W takiej sytuacji ząb jest wrażliwy na zmiany temperatury i nacisk, może również bardzo boleć. Zdarzają się jednak przypadki przewlekłego zapalenia miazgi, które nie dają żadnych widocznych objawów.
Leczenie endodontyczne przeprowadza się również u pacjentów z martwicą miazgi i z widocznymi zmianami okołowierzchołkowymi. Dentyści wykonują także ponowne leczenia kanałowe, gdy kanały korzeniowe są niedopełnione. Czasem zachodzi potrzeba wykonania powtórnego leczenia kanałowego (tzw. reendo). Jest to wskazane, gdy:
• kanały korzeniowe są źle wypełnione,
• widoczne są zmiany przy wierzchołku korzenia (na zdjęciu RTG),
• pacjent odczuwa ból takiego zęba.
Z wizytą u dentysty nie warto zwlekać. Zapraszamy do naszego gabinetu stomatologicznego w Gliwicach.

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Leczenie kanałowe, choć dla pacjenta mało komfortowe, jest metodą bezbolesną, gdyż przeprowadza się je w znieczuleniu miejscowym. W naszym gabinecie Stomatologia Stapowicz stosujemy bezbolesne znieczulenia komputerowe SleeperOne5. Wyjątkiem są sytuacje, gdy stan zapalny jest bardzo rozległy i nie sposób opanować go znieczuleniem.
W większości przypadków po podaniu znieczulenia ból ustępuje, co pozwala dentyście na przeprowadzenie dalszych etapów leczenia.
.

Stomatologia Stapowicz Mikroskop Endodontyczny

Leczenie kanałowe – wideo

Dobre leczenie kanałowe to: bardzo dobre znieczulenie, perfekcyjne udrożnienie, oczyszczenie i wypełnienie kanałów aż do tkanek okołowierzchołkowych.

RTG zębów

Nasz gabinet jest wyposażony w nowoczesny APARAT PUNKTOWY, który umożliwia wykonywanie zdjęć koniecznych do diagnostyki w stomatologii.
Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapewnić dokładną i natychmiastową diagnozę oraz jeszcze lepiej zadbać o zdrowie naszych pacjentów.

Pytania i Odpowiedzi

Leczenie kanałowe – Endodoncja.
FAQ – najczęściej zadawane pytania

Które zęby mogą być leczone kanałowo?

Leczeniu kanałowemu może być poddany każdy ząb bez względu na umiejscowienie w jamie ustnej. Kryterium kwalifikującym, czy istnieje możliwość leczenia endodontycznego, jest stopień degradacji zęba oraz ewentualne dodatkowe poważne choroby, na które cierpi pacjent.

Czy zamiast leczyć kanałowo, nie lepiej usunąć i wszczepić implant?

Zawsze kiedy to możliwe należy walczyć o własne zęby. Przewaga leczenia kanałowego nad implantami to:
• trwałość zęba leczonego kanałowo przy odpowiednich wskazaniach jest porównywalna z zębami żywymi (przy należytej odbudowie)
• krótki proces leczenia, możliwe leczenie jednowizytowe (procedury implantologiczno-protetyczne liczone są w wielu wizytach przez okres wielu miesięcy)
• brak chirurgii, więc mniejsze ryzyko powikłań pozabiegowych (zakażenie rany, obrzęki, bóle, krwawienie z rany..)
• przynajmniej czterokrotnie mniejszy wydatek finansowy

Jak wygląda leczenie kanałowe martwego zęba?

Procedura w tym przypadku przeprowadzana jest podobnie do standardowego leczenia kanałowego, ale może trwać dłużej i być bardziej skomplikowana. Po leczeniu zalecane jest wybielanie martwego zęba.

Leczenie kanałowe – z mikroskopem, lupami zabiegowymi czy bez?

Użycie mikroskopu, czy też lup zabiegowych znacznie poprawia dokładność, z jaką stomatolog może przeprowadzić zabieg. Wskutek tego leczenie kanałowe staje się nie tylko efektywniejsze, ale także bezpieczniejsze.

Leczenie kanałowe – czy warto?

Zdecydowanie! Nawet najlepsze implanty i protezy nie dorównają funkcjonalnością naturalnym zębom. Warto starać się zachować uzębienie tak długo, jak to tylko możliwe.

Co po leczeniu kanałowym?

Ząb leczony kanałowo może pacjentowi służyć przez długie lata. Po przeprowadzeniu zabiegu konieczna jest szczególna dbałość o higienę jamy ustnej, przeprowadzanie regularnych higienizacji i wizyt kontrolnych, a w razie potrzeby – podstawowe działania z zakresu stomatologii zachowawczej, np. wymiana zużytych i nieszczelnych wypełnień.

Jak można wzmocnić ząb po leczeniu kanałowym?

Przede wszystkim przed leczeniem należy wymienić stare i nieszczelne wypełnienia i usunąć całą próchnicę. Przy niewielkich i średnich ubytkach, można wykonać rekonstrukcję kompozytową lub dodatkowo wzmocnić ząb wkładem koronowo-korzeniowym np. z włókna szklanego lub indywidualnym wykonanym przez technika dentystycznego zacementowanym w kanale. Przy znacznej i bardzo dużej utracie tkanek zęba zalecamy wykonanie korony protetycznej.

Leczenie kanałowe – ile nie można jeść?

Po zabiegu należy odczekać około 1-2 godzin, podczas których powinno się powstrzymać zarówno od jedzenia, jak i picia.